Blogg

Här skriver vi om sånt som är av intresse för våra kunder. IT-säkerhetsfrågor som rör svenska företag, viktigt och intressant, och även om sådant som händer på Optinet!
Rune Wallgren
24 jan 2014

Från 1 kundkontakt per halvår till 1 i veckan

För tre år sedan hade vi ca. en (1) spontan kundkontakt per halvår. D.v.s. en person som på något sätt hörde av sig spontant till oss på Optinet ang. intresse för någon av våra tjänster.

Nu har den siffran ökat till ungefär 1 per vecka i snitt! Som säljande företag låter ju detta som ljuv musik och det skall vi inte sticka under stol med, att vi är väldigt nöjda (dock vill vi ha ännu fler)!

Hur har då detta gått till?

Svaret är lika enkelt som banalt, hemsidan! Ja, svårare är det inte, lägg krutet på hemsidan, det är så den moderna kunden hittar sin leverantör idag! Och genom Google då vill säga. Man googlar på det man är på jakt efter och hittar några intressanta leverantörer, sedan läser man innehållet på hemsidan och verkar det rätt tar man kontakt.

Hur skapar man då en hemsida som folk hittar?

Ja, det är nu det börjar blir intressant. Allt för ofta ser vi exempel på hemsidor som bara är till för ögat, inte hjärnan, den skall se snygg ut, man lägger mycket pengar på en reklambyrå som förser hemsidan med fräscha bilder och ny design och så försöker man hålla texten ganska kort. Ur ett googlesökperspektiv är detta helt förkastligt. Texten du tror att dina kunder använder för sökning måste förekomma på hemsidan, om kunden söker på ”fräscha skaldjur” hjälper det inte att ha en bild på räkor.

Sen måste man underhålla texten. En webbsida som ändrar sitt innehåll ofta betraktas som aktuell av Google och kommer högre upp vid en sökning. Var inte heller rädd att lägga in mycket text, en vanlig missuppfattning är att för mycket text gör en sida rörig och det blir svårt att hitta, detta är helt fel, det är strukturen och uppbyggnaden som gör en sida rörig. Vissa webbsidor med mycket innehåll förlitar sig helt på sökfunktionen (kolla 1177.se t.ex.), i princip går det inte att hitta information om man inte söker och detta är helt ok, bara sökfunktionen fungerar bra.

Vad krävs för förutsättningar?

För det första måste man ha ett modernt sätt att underhålla sin hemsida, ett så kallat CMS (Content Management System), som t.ex. WordPress, Joomla eller Drupal (samtliga dessa tre är för övrigt gratis, köp inget dyrt system för detta). Sen måste man ha tankar och idéer om vad kunderna man vill attrahera kan tänkas söka på, att ta hjälp av utomstående och bolla ord och sökfraser brukar vara bra.

Tålamod är viktigt! Det kan ta flera år att nå dit ni vill komma, men ge inte upp, inom några månader brukar man kunna se resultat i någon form.

Mod, ja allt för ofta märker man att folk inte vågar publicera saker på sin hemsida för att det kan bli fel, man har material liggande lokalt i sin dator eller på sin server, men inte på hemsidan. I värsta fall har man olika material lokalt och på hemsidan där det som ligger på hemsidan kanske är gammalt. Ta bort material från den lokala miljön och ha det bara på hemsidan och var inte rädd att skriva nya texter, om det blir felstavat är det bara att rätta det så fort man upptäcker det, ingen big deal!

Nån stans på vägen måste man rannsaka sig själv och den egna verksamheten också, vad är det man är bra på (läs: bättre än konkurrenterna)? Lyft fram de mervärden ert företag har och tryck på dessa. ”Billigast med högsta kvalité” är inte trovärdigt så skippa det budskapet…

Skaffa en blogg och länka in den på hemsidan. Här kan man vara lite mer personlig i sitt språk och skriva tips och råd som driver trafik till den vanliga hemsidan (som den du läser just nu).

Vad kostar det?

I princip kan man säga att det inte kostar något. De allra flesta har redan en hemsida som ligger på ett webbhotell någonstans som man redan betalar för. Det som kan kosta är att bygga om en gammal hemsida till ett modernare format man kan uppdatera själv. Här finns det många företag som kan hjälpa till med detta (varav Optinet är ett av de bättre :-)), men den verkliga kostnaden är det personliga engagemanget, man MÅSTE lägga tid på att skriva och uppdatera och vara kreativ annars kommer man ingen vart!

Kan man göra ännu mer?

Ja, det kan man. Vill man lägga lite pengar kan man stötta med t.ex. Google Adwords, d.v.s. annonser. Det är dessa annonser du ser i högerkanten och högst upp på sidan när du googlar på något ord. Adwords är ett väldigt bra annonssystem, för du kan styra i princip allt, visa olika annonser, koppla till olika sidor, bestämma hur mycket pengar du vill lägga per dag, m.m. m.m. Nackdelen är att det kan vara komplicerat att hantera detta själv och här har vi en rekommendation: Det finns många företag som lever på att se till att din hemsida hamnar högt på Google och att hjälpa till med Adwordshantering. Teckna inga avtal med den här typen av företag, det kan bli väldigt dyrt. Vi säger inte att det inte finns de som är duktiga på detta, men det finns allt för många som lever i gråzonen och inte är seriösa. Sen kan det givetvis vara så att man vill ha, eller behöver, regelbunden hjälp, men då är det bättre att anlita ett företag där ni kan få det på det sätt ni vill ha det, acceptera inga avtal där leverantören bestämmer eller har olika ”paket”.

Vad kan Optinet göra för er?

Ja, vi skall inte sticka under stol med att vi givetvis vill hjälpa till, om vi kan. Exemplet med 1 kund per halvår till 1 kund per vecka är vårt eget, så vi lever som vi lär.

Optinet kan hjälpa er med webbhotell, att bygga om er gamla hemsida till en ni kan uppdatera själva (om det krävs), vi kan hjälpa er med tankar och idéer kring upplägg och texter och även design av hemsidan.

Vi kan även hjälpa till med Adwords och det viktigaste av allt, vi kan hjälpa er på era villkor, vill ni att vi skall lära er så att ni kan göra det själva så gör vi det, vill ni ha punktinsatser så får ni det eller om ni vill ha löpande hjälp så kan vi erbjuda det också.

Ni kan läsa mer om Optinets webbdesign här och om vårt webbhotell här!

Välkomna!

Lämna en kommentar