Blogg

Här skriver vi om sånt som är av intresse för våra kunder. IT-säkerhetsfrågor som rör svenska företag, viktigt och intressant, och även om sådant som händer på Optinet!
Erik Augustsson
22 nov 2012

Vad händer med eposten när någon slutar?

När ett epostkonto tas bort så upphör eposten att existera, vilket innebär att eposttjänsten kommer meddela personen som skickar mail till epostadressen att denna inte finns eller kan nås.

 

När en person slutar så brukar en bra metod i regel vara att låta personen aktivera sitt Out-of-Office-meddelande och låta denna notifiera personen som skickar att de skall vända sig till en info@ adress istället. Sedan efter en månad eller två av detta så stänger man ner eposten. Kontot får då vara aktivt tills man stänger ner, vilket innebär fortsatt kostnad för kontot under den aktiva tiden.

En annan metod är att lägga upp det raderade kontots epostadress som ett alias på en annan adress som ex info@ . Detta innebär då att all epost som skulle gå till john.doe istället gått till info@. Nackdelen med detta är att ALL epost då går till info@, inklusive skräpmail och nyhetsutskick.

En tredje variant, som kanske är den säkraste för att inte missa något, är att sätta upp ett specifikt konto för ändamålet, ex slutat@mycompany.com där alla användare som slutat läggs upp som alias. På detta kontot skulle Out-of-office kunna aktiveras att meddela ex ”Personen har slutat, vänd er till info@” . Nackdelen med detta är att någon måste rensa inboxen då och då för att se till att denna inte blir full och slutar att tar emot ny epost.

Lämna en kommentar