Vi lanserade precis vår nya hemsida som vi hoppas ska vara mer användarvänlig. När man lanserar en ny hemsida finns det en del saker att tänka på som lätt förbises. Vi ger några snabba råd om hur man undviker fallgroparna. Det kan vara fallgropar som kostar ert företag dyrt om ni trillar dit!
1. Ranking, sökbarhet och SEO
Detta är den absolut viktigaste punkten. När man låter den nya sidan ”gå live” är det väldigt viktigt att man har koll på hur sidan indexeras av sökmotorerna, och hur man fångar upp eventuella ändringar som gjorts i länkstrukturen. Det man vill undvika är att tappa sin ranking på Google, eller kanske ännu värre, förlora den helt! Många företag är helt beroende av att hemsidan rankar bra på relevanta sökord.
Ett exempel skulle vi kunna ta från vår egna sajt. Den gamla länken till sidan om vårt webbhotell var www.optinet.se.index.php/internettjaenster/webbhotell, och den nya är www.optinet.se/webbhotell. Eftersom Google har indexerat den första länken som vi har ganska hög ranking på, så vill vi inte förlora den och börjat om från ruta 1. Vi gör därför en redirect (hänvisning) så att all trafik till den gamla länken hänvisas till den nya istället. Google snappar upp detta ganska snabbt, och man får bibehålla sin ranking. Att inte fånga upp dessa länkar som ändrat sig kan stå företaget dyrt om potentiella kunder inte längre hittar till hemsidan.
Se till att Google kan indexera sidan så väl som möjligt. Google har ett bra verktyg som heter Google Search Console. Lägg till din sida där så får du en bra överblick över vad som kan förbättras. Du får även varningar vid indexeringsproblem.
Vi vill också passa på att höja ett varningens finger när det kommer till företag som arbetar med SEO (sökmotoroptimering). Tyvärr finns det många oseriösa företag i branschen som lovar guld och gröna skogar när det kommer till att ranka högt på Google De tar bra betalt och använder i vissa fall oseriösa metoder som länkfarmar och dylikt. Detta kan i förlängningen skada din hemsidas ranking. Det finns konkreta exempel när Google tagit bort sidor från sökresultaten som bryter mot reglerna.
2. Enkel navigering
Vår filosofi när vi byggde vår nya sajt var att man skulle kunna navigera till alla våra tjänster med max ett klick från startsidan. Vi löste detta genom att använda oss av en enda meny. Eftersom vi har många tjänster dög inte en vanlig vertikal meny eftersom allt då inte skulle få plats. Vi ville också undvika en meny som ”fälls ut” för varje underkategori eftersom det inte är uppenbart vilken kategori de olika tjänsterna tillhör. Vi beslutade oss därför för att använda det som brukar kallas för ”Mega Menu” för att alla tjänster skulle bli synliga direkt.
3. Responsiv design och mobilanpassning
Surfarnas beteenden ändras med tiden. Idag är det ingen självklarhet att besökarna på din hemsida kommer från en dator. Mobiler och surfplattor är väldigt populära. Därför behöver man responsiv design på sin hemsida. Det är kort och gott design som anpassar sig automatiskt efter skärmens storlek. De allra flesta företag skulle gynnas av att hemsidan ser bra ut i telefonen. Man märker att e-handelsbutiker lägger stor vikt vid att hemsidan funkar bra i telefoner, och de borde veta om någon! Även Google lägger stor vikt vid hur presentabel din sida är i mobilen, och de anpassar rankingen efter detta. Om du inte brydde dig om responsiv design innan så är det alltså dags att ändra sig om du vill få fler besökare.
4. Se till att du själv kan underhålla hemsidan
För oss är det självklart att du själv har möjligheten att underhålla din egna hemsida. Att ringa en webbyrå varje gång du vill lägga upp en nyhet eller ändra en tjänstebeskrivning ska inte behövas (såvida du inte föredrar detta pga. tidsbrist exempelvis). För de flesta webbprojekt rekommenderar vi WordPress. Användarbasen beräknas till 20% av alla hemsidor på internet, och plattformen har inga licenskostnader. Den är dessutom mer användarvänlig än konkurrenterna Joomla och Drupal.
5. Överväg att börja använda HTTPS
Google har sedan en tid tillbaka premierat de sajter som kör HTTPS istället för HTTP. Utan att använda för mycket tekniska termer kan man säga att HTTPS höjer säkerheten på din sida genom att förhindra avlyssning av trafiken. Än så länge har detta ganska liten påverkan på hur din sida rankar, men med tiden kan Google ändra på detta.
För att använda HTTPS behöver man ett SSL-certifikat. Det brukar kosta någon hundralapp om året. Allt fler sajter har börjat köra HTTPS, och vi kommer nog snart nå en punkt då HTTPS är normen på webben.
6. Placera hemsidan på ett bra webbhotell
Om du är i behov av support eller liknande är det inte säkert att du får så bra respons om din hemsida ligger i det allra största och billigaste webbhotellet. Om någonting går sönder på sidan, om kontaktformulär inte längre kommer fram, eller om sidan blir drabbad av intrång kan det kännas tryggt om man har nära till support. Det kan också handla om saker som domänhantering. Vi känner till flera fall där folk blivit av med sina domännamn för att de glömt förnya dessa i tid.
Vi driver ett webbhotell där vi kan hjälpa er med alla dessa saker. Läs mer om vårt webbhotell eller ta kontakt med oss om ni vill veta mera!