Hotellsystem

IT och telefonisystem för hotell. Vi bygger kompletta system för hotell med allt inom nätverk, wifi (trådlöst), datorer och telefoni. Vi har lång erfarenhet och många referenser inom hotellbranschen. Vi har även kanske Sveriges bästa IT-support som hjälper eller med alla frågor kring IT och telefoni.

Vi bygger ett stabilt hotellsystem

Optinet har levererat stabila IT-lösningar för hotell sedan slutet av 1900-talet.

För att kunna leverera rätt IT-lösningar måste man förstå hotellbranschen. Kassan i receptionen måste fungera dygnet runt och ofta skall systemen handhas av ovan personal eller personal under upplärning.

Vi ser två absoluta grundkrav:

  1. Systemen måste vara stabila
  2. Vi måste kunna koppla upp oss och hjälpa till vid behov

Vad är det då Optinet levererar när det gäller IT-lösningar för hotell? Nedan följer en beskrivning av vad vi kan leverera.

En bra grundregel när man väljer leverantör är att inte blanda in onödigt många olika leverantörer, därför försöker vi vara så kompletta som möjligt när det gäller IT-system och telefoni.

Köpa eller tjänst?

Optinet kan leverera systemen på två sätt, antingen köper man utrustningen eller så har man det som tjänst. Ibland säger man lite vårdslöst hyra (när man menar tjänst), men detta stämmer inte riktigt då det ingår mer i tjänsten än själva utrustningen, läs mer om detta här.

Nätverk

Själva grunden i ett hotellsystem är nätverket. Nätverket består av kablarna i väggen och den centrala utrustningen, switchar. Switcharna skall vara övervakningsbara och med det menas att man skall kunna koppla upp sig till dem och bla. se fel, vad som är inkopplat och ändra konfigurering och säkerhetsinställningar. T.ex. skall man alltid dela upp trafiken mellan gäster och kontor.

Här nedan ser ni ett före- och efter-exempel hämtat ur verkliga världen.

 

Innan hängde den ej övervakningsbara switchen på ett vattenrör med utrustning avsedd för hemmabruk och med hemmaklämda kablar. Även om man kan få en sån här lösning att fungera tenderar de att bli väldigt ostabila och kan förorsaka långa driftstopp, givetvis när man har fullt med gäster på hotellet.

Internet

Optinet kan antingen leverera egna internetförbindelser eller vara återförsäljare av t.ex. förbindelser från Bahnhof eller Telia.

Wifi – trådlöst

Ett bra trådlöst nätverk som täcker hela hotellet är ofta ett krav i dagsläget, vi märker också att det är en konkurrensfördel, inte minst när vi pratar med hotellgästerna. Det börjar också blir möjligt att ringa med något som kallas Wifi-samtal. Detta innebär att om hotellet har dålig täckning för 3G/4G så använder man det trådlösa Wifi-nätet i stället. Detta sker helt automatisk och man behöver inte förändra något för att det skall fungera. I dagsläget stöds det bara av vissa telefonioperatörer, t.ex. Telia och Telenor i kombination med vissa nyare telefoner (iPhone och Samsung), men på sikt kommer alla att erbjuda detta.

Telefoni

Vi bygger upp ett modernt telefonisystem, med de delar ni behöver. Fasta telefoner, bärbara telefoner, telefoner på rummen (om ni har det behovet) samt mobiler. En sak som är lite unik är att vi kan erbjuda säsongsabonnemang på mobilabonnemang d.v.s. ni behöver inte betala för abonnemang under ickesäsong när de inte används.

Vi hjälper er även se över befintliga leverantörer och säga upp de avtal ni inte längre behöver. Ofta (för att inte säga alltid) kan man även spara en del pengar på att byta till en modernare telefonilösning.

Servrar

Den bästa lösningen är att ha en server i molnet (i vår datahall). Att ha en server lokalt som ingen riktig har koll på eller kan hantera är inte en bra lösning, men det kan finnas tillfällen när man är tvungen. Vi kan hjälpa er med båda alternativen. Spara ni personuppgifter på servern ser vi till att den uppfyller kraven för GDPR.

Datorer – kassor

Om ni använder PC-datorer som kassor kan ni köpa dessa av oss. Vi grundinstallerar dem och ser till att de är säkra och har antivirus m.m. Behöver ni kvittoskrivare eller vanliga nätverksskrivare kan vi även förse er med detta.

Webbhotell och mail

Självklart tar vi hand om den biten också, domänregistreringar, nya mailadresser, hjälp med mail i mobilen etc. Ibland kan det vara svårt att veta var felet ligger något krånglar, ligger felet i datorn, internetförbindelsen eller mailen? Den problematiken slipper ni med vår lösning, vi tar han om helheten.

Support

Och till sist det viktigaste av allt, supporten, att kunna ringa någon när det strular eller när någon nyanställd behöver lite instruktioner. Vår support sitter i Göteborg och är vana att hantera frågor från användare, här är en liten bekräftelse från en av våra Norska hotellkunder om vår support:

”Jeg vil bare du skal vite at mine ansatte setter så enormt stor pris på den hjelpen vi får til alle døgnets tider.

De syns han er helt fantastisk. Og ikke minst fikser alt på veldig kort tid.

I møte med vår egne IT-avdeling som representerer det motsatte så gjør det meg så stolt å få jobbe med dere!”

/Merete Aarskog, Hotellsjef
PS-Hotell, Oslo

Hur går det till?

Det finns olika sätt, men vill man göra det ordentligt så brukar det innebär ett första besök som kan vara allt från ett par dagar till ett par veckor. Det beror lite på skicket på det nuvarande nätverket. Är det riktigt illa, eller om man vill göra nyinstallation av t.ex. trådlöst brukar vi komma två personer, en kabeldragare/elektriker och en IT-konsult. Vi bor och jobbar på hotellet tills första fasen är klar. Efter det kan man fjärrstyra det mesta och komplettera i etapper om det behövs.


[recaptcha size:compact]