Blogg

Här skriver vi om sånt som är av intresse för våra kunder. IT-säkerhetsfrågor som rör svenska företag, viktigt och intressant, och även om sådant som händer på Optinet!
Rune Wallgren
28 jan 2019

Telenor stänger ner sin tjänst för utgående SMTP

Från den 31:e januari 2019 kommer Telenor att stänga ner sin tjänst för utgående SMTP eller utgående mailtrafik om man skall använda lite vanligare språkval.

Detta innebär att vissa av Telenors kunder kan få problem att skicka mail. Att ta emot mail (mejl, epost) kommer fortfarande att fungera.

Servrarna som stängs ned är: smtp-sdc.telenor.se, smtp.telenor.se, mailrelay1.bredband.net, smtp.bredband.net, och smtp.euromail.se m.fl.
Domäner som berörs är telenor.se, bredband.net, smtp.bredband.net och euromail.se

De företag som upplever problem att skicka mail är välkomna att höra av sig till Optinet för en alternativ lösning.

Optinet kan tillhandahålla olika maillösningar för företag i alla storlekar. Optinet tillhandahåller även support till era slutanvändare.

Observera att detta blogginlägg endast innehåller information om Telenors nedstängning av deras SMTP-tjänst och att Optinet inte har något med detta att göra. Vill ni ha mer information om varför Telenor stänger ner sin tjänst så hänvisar vi till Telenor.

Lämna en kommentar