Blogg

Här skriver vi om sånt som är av intresse för våra kunder. IT-säkerhetsfrågor som rör svenska företag, viktigt och intressant, och även om sådant som händer på Optinet!
Rune Wallgren
08 apr 2016

IP-telefoni idag – 2016

iptelefoniVi har hållit på med IP-telefoni sedan 1998. Man kan lugnt säga att vi var tidigt ute då, lite väl tidigt ute med facit i hand – ingen förstod vad vi pratade om och tekniken var inte mogen.

Det vi kan konstatera är att idag fungerar IP-telefoni bra, väldigt bra, förutsatt att man gör rätt såklart, men det finns fortfarande en del fallgropar.

Den mest uppenbara fallgropen borde vara för en traditionell telefonileverantör att lära sig IP, nätverk och brandväggar, det är ju en hel vetenskap i sig, men något som vi hållit på med i över 20 år.

Sen tror många att trådlöst är modernt, det är ju ändå 2016, men här är ytterligare en stor fallgrop. Att bygga ett trådlöst nät som fungerar bra med IP-telefoni är fortfarande inte enkelt, det går – men är inte enkelt!

Microsoft Lync, eller Skype for Business som det nu heter, kan inte det vara något? Trots att vi är Microsoft-partner sedan 1998 får vi nog svara nja på det!

Vi har själva satt upp en Lync-server och använder den som telefonväxel (i utvärderings- och test-syfte), eller rättare sagt tre servrar (och redan där blev de flesta företag väldigt ointresserade om det krävs tre servrar bara för telefoni, och då har vi inte räknat med Exchange-servrarna). Det tog oss ett antal veckor att installera så det är ingen liten process. Utan extremt djup kunskap om Microsoft AD och Exchange har man inte en chans helt enkelt, men skulle ni ändå vara intresserade att använda ”Skype for Business-server (Lync)” som telefonväxel så är ni välkomna att höra av er!

Vad är då fördelen med en IP-växel i molnet kontra en gammal hederlig som hängde på väggen? Ja, en av de absolut största fördelarna är möjligheten att koppla ihop sin växel geografiskt över staden, landet eller varför inte hela världen utan en egen avancerad infrastruktur. Det går lika bra att ha en telefon hemma i sin bostad som att ha en på kontoret. Eller som i vårt fall koppla samtal mellan Karlstad och Göteborg, precis som vi satt i rummet intill varandra. Dessutom ringer man gratis inom växeln, så har man kontor i både USA och Sverige kan man här spara mycket pengar och dessutom skapa en större samhörighet.

Man har även möjlighet att koppla in mobiler som riktiga anknytningar i växeln (MEX) och koppla samtal, hjälpa till att svara oavsett var du befinner dig. När du sedan ringer ut kan du välja om du vill visa ett mobilnr. eller ett nr. från växeln.

Vem skall man då vända sig till? Ja det finns ganska många så kallade leverantörer av molnväxlar nuförtiden, och svaret är enkelt, man måste ha en leverantör som har koll på hela leveransen, från molnväxeln till telefonen på skrivbordet (eller mobilen). Det vi har varit med om alltför ofta är leverantörer som lovat runt och hållit tunt. De kanske (i bästa fall) har bra koll på sin växel, men har ingen kunskap av vad som krävs ute hos kunderna för att allt skall fungera bra och kunden har då kunnat hamna i en situation när leverantören skyllt ifrån sig på ”fel i nätverket” för att saker inte fungerar.

Skall man förlita sig på IP-telefoni skall man ha en bra internetförbindelse. OM man har en sämre, t.ex. ADSL, måste man ha koll på sitt nätverk och prioritera trafiken så att telefoni får företräde. Telefonin får inte gå ner för att kollegan streamar VM-matchen i rummet intill, lyssnar på Spotify eller tar emot ett stort mail! Om internetförbindelsen då och då drabbas av avbrott bör man ha en reservförbindelse som är automatisk!

Kan man tjäna/spara pengar på att byta? Självklart!

Om du idag t.ex. har Telia och flera förbindelser in till företaget kan du direkt säga upp dessa. Dessutom kan du sänka dina trafikavgifter. Vidare kan du få en bättre funktion där du inte riskerar att gå miste om viktiga kundsamtal och eventuellt affärer för att växeln inte funkar som det är tänkt. Sen kan du erbjuda dina kunder nya funktioner, möjlighet att bli uppringd istället för att vänta i kö m.m. Besparingar på 1000-2500:-/månad är inte ovanligt redan från dag ett!

Man måste inte heller var ett stort företag för att ha nytta av en växel, t.ex. en butik med en ensam ägare kan ha stor nytta. Man svarar inte gärna i telefonen med kunder i butiken, men man kan lätt upplysa om öppettider, hemsida, få vänta i kö samt kunna bli uppringd, man bestämmer själv hur man vill ha det.

Optinet levererar idag allt detta från A till Ö, vi installerar växeln, IP-telefonerna, utbildningen, supporten, nätverket, brandväggarna etc. Ingen risk att något faller mellan stolarna och att en leverantör skyller på en annan och det viktigaste: vi lever som vi lär. Vi använder själva IP-telefoni och har så gjort sedan två år tillbaka när vi åter tog upp tråden som vi lagt åt sidan sedan 1998 – Nu är tiden mogen!

Läs mer

IP-telefoni/Molnväxel som tjänst

 

Lämna en kommentar